چرا تاگور, برنده جایزه نوبل ,عنوان افتخاری و اهدایی ملکه انگلیس یعنی «شوالیه» را پس فرستاد؟

تاگور میزبان گاندی و همسرش کاستوربا در سانتینیکتان در سال ۱۹۴۰ است

باغ جیلان والا

جنگ جهانی اول ( ۱۹۱۸-۱۹۱۴) در نوامبر ۱۹۱۸ زمانی که آلمان با متفقین پیروز (بریتانیا، فرانسه و ایالات متحده آمریکا) آتش بس امضا کرد، به پایان رسید

دخالت در این جنگ برای هند هیچ منافعی نداشت . اما عمدتاً به خاطر منافع امپراتوری بریتانیا مجبور به تشکیل ارتش ۱.۲ میلیون نفری شد که که از این تعداد ۷۴۰۰۰ نفر در میدان های نبردی که خارج از هند – در فرانسه، عراق، فلسطین و جاهای دیگر – بودند کشته شدند

هند فقیر۱۰۰ میلیون پوند که معادل ۱۵۰ کرور روپیه در آن زمان بود به بریتانیا داد . این مقدار اضافه برهزینه سالانه ۲۰ تا ۳۰ میلیون پوند ی (معادل ۳۰ تا ۴۵ کرور روپیه) هند بود که این کشورخرج نیروی نظامی خود میکرد

در این زمان تورم در هند بالا بود. قیمت‌ها بین سال‌های ۱۹۱۴ و ۱۹۱۹ تقریباً دو برابر شده بود. سربازان هندی که از جنگ بر میگشتند عفونت کشنده‌ای را نیزاز خارج به ارمغان می آوردند . آنفولانزای شیوع یافته ناشی از آن در سال‌های ۱۹۱۹-۱۹۱۸ در کشور۲۰ میلیون نفر یا ۶.۶% از کل جمعیت هند را با خود برد.

جنگ جهانی اول در اواخر سال ۱۹۱۸ وارد آخرین مراحل خود شد. پس از پایان جنگ بود که هندی ها به این واقعیت پی بردند که طول دوران جنگ اهرم قدرت داخلی خود را نیزتحت نام ‘ امنیت زمان جنگ’ ازدسترس دادند

به دنبال نارضایتی ها در سال۱۹۱۸یک «کمیته آشوب» زیرنظر یک دادگستری بریتانیا و تحت نام شخصی بنام رولات تشکیل شد. این کمیته به سرعت به چندین اقدام عمل کرد

این شورا دست به توصیه و اعمال تدابیرسختگیرانه جدیدی مانند 1-بازداشت بدون محاکمه توسط دولتهای استانی و2-محاکمه سریع توسط دادگاههای ویژه بدون حق تجدید نظررا کرد

اداره پنجاب در آن زمان توسط سر مایکل اود یر که معاون فرماندار ایالت بود اداره می شد . سرمایکل اودویراز قبل به ظلم و اخاذی شهرت بسیار داشت. او اداره شهر را به ارتش و به فرماندهی سرتیپی بنام دایرسپرد

دایرنیزبلافاصله شروع به دستگیری مظنونان در شهرکرد. وی برای مجازات ، برق و آب شهروندان را قطع کرد. او همچنین هرگونه تجمع را ممنوع کرد اما هنوز مشخص نیست که این ممنوعیت به درستی به طورعمومی اعلام شده بود یا نه

در همین ایا م بود که برخی از رهبران محلی جلسه ای عمومی در باغی محصور در شهر اعلام کردند . مردم شهر نیز با ضرب قوطی حلبی همدیگر را برای شرکت درجلسه عمومی باغ جلیان والا که در شب ۱۳ آوریل برگزارمیشد مطلع کردند. حدود ۲۰,۰۰۰ نفر هم-بسیاری با بچه هایشان – در محل و روز اعلام شده جمع شدند. .

اما به محض اطلاع ژنرال دایربه همراهی نیروی نظامی به محل باغ رسید وبدون هیچ هشداری دستور شلیک بدون انقطاع به نیروی تحت اختیار خود داد. این رگبار تا زمان فرارمردم از خروجی کوچه باریکی که یک باغ محصوررا به بیرون متصل میکرد ادامه داشت. ۱۶۵۰ دورباروت به مدت ۱۰ دقیقه شلیک شد که فقط به دلیل تمام شدن باروت متوقف شد

دایر پس از اتمام باروت محوطه را با افرادش ترک کرد. هیچ کمک پزشکی به محل فرستاده نشد وهیچ سابقه ای از تعداد کشته شدگان ثبت نشد

کشتار ۱۳ آوریل در ۱۵آوریل حکومت نظامی را به دنبال داشت که طبق ان قانون هر هندی اگر به رهگذری اروپایی سلام احترام نمی‌کرد می‌توانست دستگیر شود

چند روز بعد در ۱۹ آوریل پس از آنکه یک زن اروپایی مورد حمله قرار گرفت (و توسط هندی‌ها نجات پیدا کرده بود ) ژنرال دایر دستورجدیدی را در شهربه اجرا درآورد: دستور «خزیدن» . طبق این فرمان هر هندی که محل ترددش در شهر از مسیری که درآن به زن اروپایی حمله صورت گرفته بود می بود می بایست به جای راه رفتن روی زمین افتا ده و بر شکم خود بطور خزیده تمام طول مسیررا طی میکرد . این فرمان حتی برای کسانی بود که در آن محل زندگی می کردند و هر روزمیبایست اجبارا دراین مسیرتردد میکردند

تاگور در واکنش به کشتار جالیانوالا باغ بود که در سال ۱۹۱۹عنوان افتخاری و اهدایی ملکه انگلیس یعنی «شوالیه» را طی نامه ای پس فرستاد

او در نامه اش به لرد چلمسفورد برای پس فرستادن مدال اهدایی ملکه اینطور نوشت[۱۴۴]

با توجه به اینکه رفتاری درچنین ابعاد برای نابودی جمعیتی بدون هیچ سلاح و امکاناتی اتفاق افتاده , آنهم از جانب قدرتی که دارای کارآمدترین سازمانهاست ، باید با صراحت ادعا کنیم که چنین رفتاری نه تنها هیچ توجیه سیاسی ندارد بلکه فراتر از ان, هیچ توجیه اخلاقی نیز ندارد

Dr Leonard Lewisohn notes that ‘although Persian Sufi ideas constitute a significant feature of Tagore’s philosophical and mystical thought, these aspects are generally disregarded by critics of his writings*.

In this series we will know more about the Rabindranath Tagore family, get familiar with his pedagogy, and the widespread Persian culture of Bengal before the division into East and West Pakistan, and the role of Persian Islam in the Indian reform of Brahmo Samja.

Suggested readings and references:

Special thanks to Dr Leonard Lewisohn from the University of Exeter for his research that contributed to the main body of this series adaptation. Additional materials were sourced from Professor Emeritus Irfan Habib’s, and Dr Beatrice Teissier’s publications. Sentences showing an asterisk (*) above may be traced to the provided research materials containing over 145 Parsian and English academic references.

  1. Rabindranath Tagore’s Syncretistic Philosophy and the Persian Sufi Tradition, Leonard Lewisohn, University of Exeter, 2017, Published by Penn State University Press
  2. TEXTS FROM THE PERSIAN IN LATE EIGHTEENTH-CENTURY INDIA AND BRITAIN: CULTURE OR CONSTRUCT? Beatrice Teissier, Oriental Institute, Oxford, 2009, Published by Taylor & Francis, Ltd.
  3. Jallianwala Bagh Massacre, Irfan Habib, 2019, Published by Social Scientist